25.09.09: Lefkas Marina.
[* lat. vrij vert. een tweede keer hetzelfde bevalt ons niet]
23.10.09: Lefkas Marina.
Maar nog even terug naar het begin van de maand oktober ... De verkiezingen van 4 oktober hebben de Nea Demokratia, de partij van uittredend premier Karamanlis, een klinkende nederlaag bezorgd. Grote overwinnaar is George Papandreou die met zijn partij de PASOK een absolute meerderheid behaalt in het parlement. Kostas Karamanlis die met vervroegde verkiezingen een wanhopige poging deed om met zijn o.m. door talrijke corruptieschandalen verzwakte regering uit de politieke impasse van het non-beleid te geraken terwijl Griekenland verder wegzakte in een diepe financiële, economische en sociale crisis (GDP tekort 2009 12,5 %). Toch wel omringd door een schare jongere politici en met een veel belovend programma kon Papandreou de kiezers voor zich winnen, voor een deel ten koste van de andere linkse partijen waaronder de meer linkse Syriza-coalitie, terwijl Karamanlis ook op zijn rechterflank verloor aan de LAOS-partij. Niet tegenstaande een zeker plebisciet en de hoge score van de PASOK - 160 zetels met 43,92% van de stemmen t.o. 33,48% en slechts 91 zetels voor de N.D. - kenden deze verkiezingen toch een hoge graad van gelatenheid, wat sommige commentatoren ertoe brengt de overwinning van Papandreou meer te beschouwen als het gevolg van het verguizen van Karamanlis en zijn Nea Demokratia dan van een echt geloof in het PASOK-programma. Dit programma is zo ambitieus dat men zich terecht te vraag kan stellen of dit niet veel en te hoog gegrepen is, of - en we zijn er ons van bewust dat dit een zware uitspraak is - Griekenland zulke grondige veranderingen aankan en ... wel bereid is ze te aanvaarden! Maar deze nieuwe sociaal-democratische regering krijgt algemeen toch veel krediet. Ook vanwege het bedrijfsleven is de verwachting vrij positief. In alle bescheidenheid, sluiten we er ons heel graag bij aan!
In het voorjaar waren we er al op contole geweest. De hypermoderne tandartspraktijk dat een in het Verenigd koninkrijk opgeleide en in inplantologie gespecialiseerde tandartsen koppel hier heeft geopend, heeft ons enigzins - maar aangenaam - verrast. Op het einde van de terugreis uit Hortó krijgt Eric wat last met een gevoelig geworden kies. De wortelkanaal behandeling die noodzakelijk is om de tand te behouden is helemaal niet eenvoudig; onze tandarts wil ze door een in endodontie gespecialiseerde collega laten uitvoeren. Hiervoor moeten we naar Patras. Patras ligt op een goeie 200km. We bekijken deze tegenvaller ... positief: het wordt een gelegenheid voor een nieuwe ervaring met de tandheelkunde in Griekenland, we gaan weer door nieuwe plaatsen rijden en we zullen nu eens over de nieuwe brug van Rio-Antirrio rijden in plaats van er onderdoor te varen. Het tandartsbezoek brengt ons tweemaal naar Patras. Doordat het met de bus niet echt lukt, huren we een auto waardoor we ook voor enige tijd heel wat mobieler zijn.
7 &13.10.09. Bij een tandartsbezoek in Patras... ( Eric doet het verhaal ) Naar de eerste afspraak. De tocht gaat over Vonitsa, langsheen de grote binnenzee - de Amvrakikos kolpos - naar Amfilochia. Vandaar moeten we zuidoostwaarts. Een heel recent geopend vak van de toekomstige Ionische snelweg die Patras en Athene met het noordelijke Ioannina moet verbinden, maakt het ons mogelijk de drukke en onaangename weg langs Agrinio te vermijden. In Ioannina zal deze snelweg aansluiten op de west-oost snelweg Igoumenitsa - Alexandropouli, bij de Turkse grens, die sinds enkele maanden is opengesteld. In Ellenika gaan we opnieuw de oude twee rijvakkenweg naar Athene op. We volgen hier vrij dicht de noordkant van de Patraikos kolpos en bij het naderen van de grote en imposante brug krijgen we een prachtig uitzicht op de golf. De tol bedraagt 11,70 euro. Toch echt niet zo sierlijk als het viaduct bij Millau in Frankrijk, denken we opnieuw. Patras, 174.000 inwoners. Patras, de stad die nooit slaapt en waar het verkeer nooit stilvalt lezen we in onze Guide du Routard. Vrij vlug zitten we in het helse verkeer hoewel we op de Fast road die ons direct naar het hart van de moderne stad, de haven, leidt, even rustiger kunnen ademen. We slagen erin na enig rondrijden een parking te vinden waar we onze wagen voor 6 euro enkele uren kwijt kunnen. We hebben nog wat tijd en het is mooi weer: op een terrasje op een van de drukbezochte pleinen die de stad rijk is, Olgas Square - Platia Olgas - kunnen we even ontstressen.Dit deel van de stad bestaat uit een mozaïek van vrij smalle, haaks op elkaar aansluitende straten die dan ook erg op elkaar gelijken. Ook de gebouwen zijn vrij uniform, flatgebouwen van vier of vijf verdiepingen. Het gelijkvloers is telkens ingenomen door winkels, bars en restaurants. Het groot aantal mooie kledingwinkels en chique boetieks valt ons op; bij de restaurants zijn er heel wat nieuwe fast food gelegenheden. Het is druk op de terrassen en in de cafés. Korinthou, een van de belangrijkste straten van Patras, op enkele minuten lopen van Platia Olgas. Om drie voor elf staan we voor het vijf verdiepingen tellend, wat saai en sjofel aandoend flatgebouw waar we moeten zijn. Een zigeunervrouw met enkele jonge kinderen zit op de toegangstrap. We hebben reeds herhaaldelijk gemerkt dat de Grieken vrij tolerant zijn tegenover bedelaars. Een onverschillige tolerantie die niet verhindert dat ze op de vraag om een aalmoes positief reageren, meer echter niet. Tolerant ook tegenover de zigeuners die in Griekenland vrij talrijk zijn en meestal met hun koopwaar van dorp tot dorp rondtrekken. Niet met de lift maar langs de trap begeven we ons naar de eerste verdieping. We bellen aan. Achter de massieve en geblindeerde deur van het tandartsenkabinet bevinden we ons in een erg smaakvol ingerichte wachtkamer. Okergele, zachtlederen zetels en een glazen tafeltje waarop magazines en enkele grotere kijkboeken liggen vormen het meubilair. Aan de muur hangt een plasmascherm waarop een National Geographic programma wordt uitgezonden. We hebben ons nog maar net neergevleid in de comfortabele zetels als aan deur van een onderzoekskamer een mooie jonge assistente van de tandarts verschijnt en ons glimlachend in keurig Engels vraagt even geduld te oefenen. Om precies twaalf uur, net nadat de volgende patiënt is toegekomen, verlaten we de praktijk, uitgeleid door de assistente, die ons een goede terugreis wenst en ons nogmaals aan de tweede afspraak herinnert. Nog wat onder de indruk van deze eerste behandeling, doe ik het verhaal. "Neen, ik heb niets echt pijnlijks gevoeld, soms wat druk; ja, natuurlijk die lange tijd met opengesperde mond, is wat lastig; even vervelend het tweede prikje langs de binnenkant. Ja, ook hier, werd de te behandelen tand volledig geïsoleerd, een klem erover, en een zacht rubberen vlies over mijn ganse mond ... Een vriendelijke, heel vlotte, vrij jonge man. Toch al heel veel routine, alles erg gecoördineerd, ja met drieën, twee assistentes. Hij lijkt mij erg gedreven. Een heel nieuwe uitrusting, hij werkte geregeld onder een microscoop die hij neerliet. Leek mij heel erg precisiewerk. Ja, hij praat heel vlot Engels. Maar vooral zijn gedrevenheid viel mij op, en zijn doordringende blik, maar steeds met een glimlach ...". We rijden even langs de jachthaven, waar we nooit voorheen waren. Het mooie weer en wat we als middagpauze denken te moeten beschouwen, maakt dat het erg druk is in de grote bars die langs de marina liggen. We lopen langs de drie kommen waarvan de eerste twee bijna volledig zijn ingenomen door lokale zeilboten; het gebouwtje van de zeilclub met nabij gelegen restaurant ligt net achter de eerste, de meest noordelijke kom. De passantensteiger ligt in de meest zuidelijke kom, die ook het dichtst bij de ferryhaven ligt. Overal zijn er wel aansluitmogelijkheden voor water en elektriciteit maar de hele marina lijkt ons niet zo beschut bij stevige wind, vooral niet uit westelijke en noordelijke streken. Maar vandaag is het windstil en dus ook aan het visitorspontoon comfortabel. We rijden terug over de Rio-Antirrio brug en gaan richting Lefkas via Mesolongi. Het vak van de autoweg in aanbouw is slechts open in N-Z richting, zodat de kustweg van Mesolongi, langs Astakos en Palairos een aangename alternatief vormt voor de vervelende terugkeer langs Agrinio en Amfilochia. Astakos was een mogelijke stopplaats tijdens onze terugreis uit Hortó. We kozen toen echter voor een oversteek naar Vathy op Ithaka.Nu willen we toch even Astakos gaan bekijken. We rijden langs de zoutpannen van Mesolongi, Etoliko, Neochori en Pedalo. In deze vlakte loopt de Acheloos rivier. Een waanzinnig project wilde de bovenloop van deze belangrijke waterloop verleggen om de zwaargesubsidieerde katoennijverheid meer water te bezorgen.
[map: GNTO]
Naar de tweede afspraak. Bij deze afspraak, een week later, genieten we van totaal ander weer: hevige regen in de vroegere voormiddag; in Patras, zware buige regen, wat later wordt het druilerig , dan komen de opklaringen, uiteindelijk wordt het zonnig weer - maar dan is het al om en bij 13H00. De W tot NW wind blijft echt hard doorwaaien. 09H45. Op de snelweg is het nog minder druk dan vorige week: we hebben niet één wagen gezien! Ook Patras toont een andere gedaante. Geen terrasjesmensen maar in de cafés en bars is het wel erg druk. We vragen ons nu weer af hoe dit wel kan, zomaar tijdens een dinsdagvoormiddag ... en terwijl de gangbare prijzen wel erg hoog zijn in verhouding tot de lonen! Bij de endodontist verloopt de interventie even vlot als bij het eerste bezoek. Na een uur is zijn taak af, de afwerking komt nu toe aan de tandarts in Lefkas.. Na het betalen van het honorarium krijgen we van de assistente een brief voor de collega en uitvoerige gegevens en attesten voor de Belgische mutualiteit. We hebben - ook ditmaal - het een andere gezicht van Griekenland gezien: dat van nog vrij jonge gedreven mensen die - de ene met een hoge graad van vorming en specialisatie, de andere met vriendelijkheid, vlotte communicatie en goede technische bagage - kunnen wedijveren met hun gelijken in alle landen van de Europese Unie waar ook zij van deel uitmaken. Dit Griekenland is niet het land die de toeristische brochures als low cost vakantiebestemming willen promoten met alle negatieve consequenties. Zij zijn zich bewust van de problemen waarmee hun land worstelt. In het korte gespek dat na de behandeling vrij natuurlijk tot stand kwam - als je met een kleine zeiboot een wel omlijnde trip doet, roept je niet alleen wat nieuwsgierigheid op maar het lijkt er op dat men dan ook soms wat ongerust om je mening vraagt - kwam nooit de al zoveel keer gehoorde reactie " wat doe je eraan, dit is Griekenland ". Wanneer men ons dan tijd en geduld vraagt, begrijpen we dat dit misschien wel belangrijker is dan subsidies ... De golf van Patras heeft vandaag een heel ander uitzicht. Vanmorgen was het water donker grijsblauw onder de zwaar bewolkte hemel. Stevige regenbuien konden het door de harde wind opgezweepte water niet plat slaan. Er was geen zeilboot te bespeuren. Nu, rond de middag, is de hemel - voorlopig hier althans, uitgeklaard, en schijnt de zon. Maar een staat nog steeds een stevige W-NW wind van om en bij 30 kn en een erg gevormde zee schittert in hel witte en staalblauwe kleuren. Nu willen we toch wel de jachthaven zien bij dit weer. In de drie havenkommen rukken de boten aan hun landvasten en golfschuim komt over de te lage muur. In de meest zuidelijke kom echter rollen de golven binnen. De toegang is open op het NW en niets houdt daar de golven tegen die een forse deining in de hele kom veroorzaken. De passantensteiger waar alle boten - langszij of dwarsliggend - zeer hevig liggen te rollen en te stampen, lijkt wel elk ogenblik uit elkaar te zullen vliegen, zo hevig rukken de verschillende elementen aan de bevestigingen. De bemanningen van twee Italiaanse zeilboten heeft er blijkbaar de brui aan gegeven. Wijdbeens stappend tracht een man die van de verste boot naar de kade wil komen, zijn evenwicht te behouden. Zijn vrouw zit blijkbaar uitgeput wat verder op een bank voor zich uit te staren. Neen, dit is echt geen algemeen veilige marina. Terwijl we het schouwspel van de dansende boten gadeslaan, vragen we ons af hoe het er hier bij windkracht 9 of meer zou aan toe gaan ...Ver, aan de overzijde van de golf, dicht onder de kust, onderscheiden we in het zonnelicht, de witte zeilen van enkele boten die op ruime koers oostwaarts gaan ... Van onze tweede verplaatsing naar Patras maken we ook gebruik om langs de haven van Mesolongi te rijden. De werken in de nieuwe marina vorderen - er is nu stroomaansluiting naar alle pontons en langs de kaden hebben alle ligplaatsen stroom. Wat ons weer vooral opvalt is het vrij groot aantal boten dat hier zal overwinteren. Verschillende booteigenaren die we tijdens onze zomertocht hebben ontmoet, hebben voor Mesolongi gekozen, zoals onze Franse vrienden Guy en Martine. Deze nieuwe marina-in-afwerking kan ongetwijfeld nu een aantal troeven uitspelen , waaronder de tarieven ... op voorwaarde, voor de overwinteraars, over vervoer te beschikken. We denken immers dat zonder wagen het misschien wat lastig kan worden. Kaat die de kaart grondig heeft uitgepluisd, wil ook even langs Mytikas. In het avondlicht is het zicht op Mytikas vanop de kustweg naar Palairos, net voor Akra Kamilafka, heel mooi, een ware postkaart, maar als we het dorp binnenrijden is de ontgoocheling des te groter. Het is alsof de talrijke ongeordende en onafgewerkte bouwsels maar ook de nieuwere kleine flats, er zijn neergezet voor men er aan dacht de straten te trekken. Ook het het oude dorpsdeel geeft een verlopen indruk. Alleen de verkeersvrije straat bij de haven heeft enig karakter. Het haventje bestaat uit twee delen maar kleine plaatselijke boten en een kleinere excursieboot nemen ongeveer alle plaats in. Een houten ponton dat in het midden van de oostelijke kom is gelegd beperkt de ligplaatsen in grote mate; er is welgeteld één zeilboot langszij - ons inziens dan ook de enige mogelijkheid - maar hij neemt dan ook alle plaats in! We nemen dezelfde weg terug langs Palairos maar dan rijden we richting Vonitsa tot we linksaf naar Agios Nikolaos kunnen afslaan. Vandaar is het nog 10km rijden tot Lefkas. De drijvende brug - de Santa Maura ferry - die het eiland Lefkas met het vasteland verbindt, draait op het uur, het komt er dus op aan als we willen vermijden te moeten wachten, daar dan niet toe te komen. Het lukt ons steeds. * * *
Nu we weer voor enige tijd over een wagen beschikken, maken we, ditmaal met UK-vrienden uit de marina, opnieuw enkele tochten door het mooie eiland dat Lefkas onbetwistbaar is ... als de meeste toeristen weg zijn! Door dit hoge "inland" naar Agios Donatos, het is steeds een belevenis. De herfstkleuren, hoewel minder rijk aan schakeringen, maken de tocht weer helemaal anders. De auto brengt ons ook verschillende keren naar Agios Nikitas vanwaar we, na de stevige klim en dito afdaling tijdens de enkele echte mooi weer dagen die oktober dan toch wel even telt, naar het strand van Mylos gaan. Op enkele zeldzame zonnekloppers na, hebben we dit heel mooie strand met zijn dikke witte zandkorrels alleen voor ons. In tegenstelling tot onze bezoeken in het voorjaar - en tot bijna eind april - is nu het zeewater erg aangenaam. We genieten heel intens van deze mooie maar te zeldzame nazomerdagen. Verschillende keren brengen we ook een bezoek aan het aangename en lekkere restaurant - The Katoghi - dat Peter en Alison in het voorjaar in Vafkeri hebben geopend. Een grote uitdaging, maar nu ze een heel goed eerste seizoen achter de rug hebben, kunnen ze de toekomst met meer vertrouwen tegemoet zien.
01.11.09: Lefkas Marina. Mooi maar fris weer - 14°C op de middag. Het weer was overigens beter de laatste dagen, sinds 28 oktober eigenlijk, de tweede nationale feestdag in Griekenland (1940: de Italiaanse inval en het verzet tegen het ultimatum van Mussolini leidde tot de nederlaag van de Italianen; in 1941 vallen de Duitsers Griekenland binnen): ook al een zonnige dag met middagtemperaturen dan rond 20°.
03.11.09: Lefkas Marina. Een aardbeving van 5.7-5.9 (SvR.) zorgt om 7.25 uur (05H25 UTC) voor enige commotie in Zakinthos en Kefallinia (www.iris.edu/seismon); het epicentrum ligt op ongeveer 10 km onder zeebodem ten zuidenwesten van Zakinthos ( 37°37'200N 20°16'800E ) maar er wordt geen schade gerapporteerd. In Lefkas was de beving voelbaar. .Na een viertal dagen droog maar relatief fris weer zijn we weer in het erg natte en winderige programma terecht gekomen. Een diepe depressie zorgt vandaag voor een uitgeregende dag en voor zuidelijke en westelijke winden tot 30 kn. Het hele land maar vooral de Pelopponesos wordt door waterschade getroffen. Het sterke windveld houdt tijdelijk ferry's aan de wal in Lavrio en Rafina, in de Ionische en in de Egeische Zee. Als we vanavond naar ons restaurant Paramythi trekken wacht er ons daar een erg onleuke verrassing. Tijdens grote verbouwingswerken die de eigenaar van het pand boven het restaurant uitvoerde is een deel van het plafond ingestort: drie grote balken en het pleisterwerk van de hele voorzijde. Gisterenavond zaten we daar nog te eten ... Paramythi blijft voor een hele tijd gesloten net nu er vanaf toekomende zondag muziek en zang gepland was ...
Heel wat boten - o.m. hele chartervloten - gaan nu uit het water. Het gevaar voor aardbevingen beschouwen wij echter als een belangrijke - zoniet als de doorslaggevende factor om de boot in het water te laten. Niet alleen Lefkas maar heel Griekenland én een groot deel van de Middellandse Zee liggen op belangrijke breuklijnen en frictiepunten van platen ( www.iris.edu/seismon/html/plates.htm & http://www.emsc-csem.org/#2 )We hebben de boot nu meer naar het begin van de steiger mogen verplaatsen; dubbele voorlandvasten - de ene op spanning en voorzien van rubberen schokvertragers, de andere licht gevierd - en twee lazy-lijnen op het achterschip moeten ervoor zorgen dat de boot veilig ligt. Van de droge en zonnige dagen hebben we gebruik gemaakt om de zeilen grondig schoon te maken en ze droog weg te bergen. Zo gaat stilaan Nehalinnia haar tweede Griekse overwintering in ...
09.11.09: Lefkas Marina. Familieleden en vrienden in het Noorden, velen uit Nieuwpoort, zeggen nog steeds dat ze ons benijden nu de winter daar nadert ... ze prijzen ons gelukkig nu we hier op het warme Lefkas eindeloos kunnen genieten van zonnige dagen, op nagelwitte stranden de bronze tint van onze huid bijwerken tussen twee verfrissende duiken in, en s'avonds op terrasjes genieten van heerlijke spijzen en dranken als een heel zacht briesje de palmbomen streelt ... Als kaarten konden spreken, en, in onze plaats, e-mails en telefoontjes konden beantwoorden...
Wat voor weer het hier nu en de vorige weken was? Eenvoudigweg, het weer van een slechte Belgische zomer! 25 augustus 2005. Op terugreis, via Jersey et Guernsey, uit Noord-Bretagne - Lézardrieux, Saint-Quay-Portrieux. We hebben voor enkele dagen bij Sark geankerd. Onze vrienden Jacky en Françoise lagen met hun Moody 34 wat dieper in de kleine baai. Jacky oud-schipper op vissersboten en "patron" van de SNSM-reddingsboot van S... had ons op het hart gedrukt niet langer te blijven en de terugkeer naar België aan te vatten. Nu liggen we sinds drie dagen in Le Havre: voor de vierde opeenvolgende dag geeft Météo-France een BMS-côte uit. "Pour Pas de Calais et Manche-Est, avis de grand-frais à coup de vent de secteur ouest. Vent de SW 7 tournant et fraichissant W 7 à 8, mer très agitée à forte, localement très forte".[vert. Voor Pas de Calais en Manche-Est, harde wind tot stormachtig uit westelijke sector (richting). (Wind) SW 7 draaiend (ruimend) en toenemend W 7 tot 8, mer très agitée à forte (zee:matig tot ruw), localement très forte (plaatselijk zeer ruw). De golven slaan over de havenmuur, wit schuim vliegt spattend rond. Twee catways verder ligt een prachtige zeilboot: de Wizard of Paget. Voor enkele maanden heeft Boat-Owner een vierdelige aflevering gepubliceerd over de restauratie van het schip. De schipper nodigt ons uit op een glas aan boord. Zijn vrouw komt terug van boodschappen. Ja, Frankrijk, ze houden van dit land, en van haar Atlantische en Kanaalkusten. Ach, neen, de Middellandse Zee ... als hij van ons project hoort. Ze begrijpen onze onrust niet. "La vie est belle en France et le vin est délicieux", meen ik nu in hun veelzeggende blik te lezen ... tot ze horen dat Kaat in haar atheneum [Belg.= gymnasium] aanwezig moet zijn op 30 augustus, voor de deliberaties. "Then you could have a problem", begrijpen ze. De trein, of onze zoon met de wagen, dan maar ... maar wat met de boot? Als ik 's anderendaags de weerkaarten zie, valt de stress ineens weg. Een goedgeplaatste hogedrukwig zorgt voor rustiger weer vanaf 27 augustus: twee dagen met een SW-W 2 tot 4, later, de derde dag NE 2-3. Drie dagen net genoeg voor de drie etappes naar Nieuwpoort. Maar, binnen twee jaar, geen vervaldatum meer, en vooral milder weer, denken we naïef... Augustus 2006. Het einde van een barslechte zomer: we zijn op terugweg van de Kanaaleilanden naar Nieuwpoort. De ontmoeting op de Iles Chausey met onze Franse vrienden, Jacky en Françoise ging niet door: Verwaaid hebben zij dagen in Saint-Malo gewacht, terwijl wij de te prominent aanwezige regen trotseerden op Guernsey... en het eiland dan maar voor het derde opeenvolgende jaar met de bus verkenden! We hebben onze voorzorgen genomen. Toch houdt het weer ons langer vast: in Saint-Vaast-la-Hougue - wat we helemaal niet erg vinden met een plateau de fruits de mer van vishandel l'Océane! -, dan nog in Dieppe, 5 dagen... Maar in Griekenland - en we vertrekken volgend jaar - daar zal het anders zijn... Een hééél lang vóór- en náseizoen, hopen we ... De klimaat-statistieken van Weather-on-line sterken ons in de optimistische verwachting. Lefkas 2009. Dan is dit misschien een tweede slecht jaar? Een Griekse vriend die mij vorige dinsdag onder de gutsende regen - met zeilbroek! - bij hem zag toekomen vertelde dat hij van zijn vader wist dat het hier in het najaar wel 40 dagen onophoudelijk kan regenen ... Dus, we hebben wel geen zonovergoten herfst maar we mogen ons toch gelukkig prijzen: sinds onze terugkeer uit Hortó op 22 september, zijn we, slechts, aan de 23e " regendag " ...
11.11.09: Lefkas Marina. Als herinnering aan een Australiër uit Lefkas.... Woensdag 11 november. 09H15 De hemel is inktzwart. Enkele dikke regendruppels. Een helle lichtflits schiet loodrecht naar beneden daar ergens, oostelijk van de haven. Een scherpe knal, gelijktijdig. Dit was echt nabij, reageert Kaat. De geluidstrillingen zinderen na. Even later weer een felle flits. We tellen twee seconden. Een luid, diep geroffel echoot wel vier seconden lang ... Als opeenvolgende bominslagen. Vijf seconden. Weer dat bijzondere, zwaar geroffel. Boven de stad en de noordelijke lagune is het nog steeds inktzwart. Wat zuidelijker, boven het kanaal in de verte, in de richting van Ligia, bouwen grote witte wolken op, als gigantische wattenbollen op. Een streepje blauwe lucht. Even, daar, een zonnestraal. In de haven wordt het steeds donkerder. De lampen in de servicepaaltjes flitsen aan.
Om 11H51(09H51 UTC) herinnert een nieuwe aardbeving met een kracht van 5.1-5.4 (SvR) er nogmaals aan dat de aardkorst hier steeds aan grote spanningen is onderworpen. Het epicentrum ligt ook nu weer op 10 km diepte in de Ionische Zee ( 37°33' 000N 20°16' 200E ) en er wordt evenmin melding gemaakt van gekwetsten of van schade.
Maar vóór zijn winterslaap aan vatten eist onze zeilboot nog veel bijzondere aandacht, na de lange zomerse trip: na het opbergen van de zeilen, en om een nieuwe, te brutale reiniging van het onderwaterschip met de hogedrukreiniger in het voorjaar te vermijden - onze waterlijn draagt er nog de sporen van! - is een reiniging met de borstel noodzakelijk. En de lijst wordt langer: onderhoudsbeurt voor de motor, in de was zetten van het bovenwaterschip, reiniging van de watertank, behandeling van de vuilwatertank, uithalen van de loggever (in onze boot een hele karwei!), zoetwater spoeling en carburator ledigen van de bijboot motor, reiniging en behandeling van de bijboot, controle van de naden van het teakdek, poetsbeurt van het roestvrijstalen beslag, en ga zo maar door ...
01.12.09: Lefkas Marina. Langzaam zwakt het hoge drukgebied af, zodat storingen verbonden aan lage drukzones in het westen en het noordwesten van Europa opnieuw Griekenland kunnen naderen. De weersvoorspellingen zijn relatief pessimistisch: we krijgen deze week, regen, onweer en sterke zuidelijke wind!
De pers, zowel de nationale als de internationale, heeft het meer en meer over de grote financiële moeilijkheden waarin Griekenland verkeert, en over de eisen die de de internationale maar vooral de Europese autoriteiten, aan de regering Papandreou steeds dringender stellen. De financiële markten blijven hierin niet achterop: Griekenland betaalt haar leningen steeds duurder. De regering bereidt ambitieuze herstelplannen voor die naar het einde van de winter toe enige soelaas zouden moeten brengen, terwijl de laatste statieken - de Griekse gegevens waren tot nu helaas echt niet betrouwbaar! - bevestigen dat Griekenland in recessie is - met enige vertraging t.o. de andere Europese landen -, en dit voor de eerste maal sinds zestien jaar. De cijfers van de OESO, die Le Monde [www.lemonde.fr] van 26 november publiceert onder de titel Le dérapage des comptes publics grecs inquiète les investisseurs internationaux: le premier ministre Georges Papandreou, agite la menace d'une "banqueroute", [...] Inquiétante détérioration [vert.: De ontsporing van de Griekse openbare financiën verontrust de internationale investeerders: de eerste minister George Papangreou spreekt van een dreigende "bankroet" [...] Verontrustende afgang, zijn sprekend: "évolution du PIB (variante annuelle en %) 2008 +2%, 2009 -1.1, prév.2010 -0.7, taux de chômage (en % de la population active) 2008 7.7, 2009 9.3, prév. 2010 10.4, solde des administrations publiques (en % du PIB) 2008 -7.8, 2009 -12.7, prév. 2010 -9.9." [vert. "evolutie van het BNP (jaarschommeling in %) 2008 +2%, 2009 -1.1, vooruitz. 2010 -0.7, werkloosheidsgraad (in % van de actieve bevolking) 2008 7.7, 2009 9.3, vooruitz. 2010 10.4, saldo openbare uitgaven (in % van BNP) 2008 -7.8, 2009 -12.7, vooruitz. 2010 -9.9"]. Van zijn kant herkent Georges Papaconstantinou, de Griekse minister van Financiën, dat " [la Grèce doit] faire face à une énorme suspicion" [vert. [Griekenland] het hoofd [moet] bieden aan een enorm wantrouwen"]. En vervolgt Le Monde: Le vote du budget le 23 décembre vise à rétablir la crédibilité. [ vert. De stemming over de begroting op 23 december is erop gericht het vertrouwen te herstellen.] De Belgische Nederlandstalige economische en financiële krant De Tijd [www.tijd.be ]- dagelijks surfen we naar de site - blijft niet achterwege. Griekenland dat een zeer groot deel van haar inkomsten uit het buitenlands toerisme haalt, zou dit jaar een vermindering van deze inkomsten met 15% kennen; de binnenlandse vraag is 4% afgenomen, de bouw ondergaat een achteruitgang van 25% - we lezen in Athens News van 27 november [p.25] dat Alpha bank reeds vroeger gewaarschuwd had voor de instorting van de bouw van privé woningen en voorzag dat dit zich zou voortzetten in 2010: "[...] residential investment is set to fall further in 2009 and 2010"...
Bij de meesterwerken van de film horen ook de grote klassiekers van Hitchcock: het cultureel centrum Artiria programmeerde er vijf vorige week. Dank zij deze vertoningen hebben we enkele van de belangrijkste realisaties van de Meester kunnen ontdekken - en herondekken - als regisseur van sterren uit de jaren '40 en '50:
De week daarvoor werden kortfilms vertoont, uit Irak, Frankrijk, Tjechië en Libanon. Artiria organiseerde eveneens ontmoetingen met schrijvers en filosofen maar onze kennis van de Griekse taal is, halaas, beperkt tot enkele basiswoorden en uitdrukkingen, zodat we er maar weinig van zouden hebben verstaan!
2009 is het jaar van erge economische en sociale gevolgen van een internationale financiële crisis, die veroorzaakt werd door onvoorstelbaar schuldige, onverantwoorde handelingen. 2009 is ook het jaar waarin pandemische dreigingen opdoemen waarvoor al te grote delen van de mensheid dacht beveiligd te zijn. Lefkas is, tot dusver vrij gespaard gebleven van de H1N1 virus. In Griekenland start de inentingscampagne - wat laat - op 12 december, eerst voor de risicogroepen, terwijl 80% van de bevolking beweert tegen de vaccinatie te zijn ...
Om verder met ons te reizen, klik hier naar de volgende pagina (4.4.) Griekenland (4): lente, zomer en herfst 2010 Terug naar hoofdpagina LOGBOEK? Klik hier! Terug naar de vorige pagina, (4.2) Naar ons reisdoel, Horto, en de Egeïsche Zee, en terug naar Lefkas, klik dan hier
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Updated
2-feb-14
|
webmaster Q-Webbels |